BRMT finns i flertalet länder och böcker översatta till flera språk.
I Brazilien kommer BRMT ingå i läkarutbildningen.

Kurser

Kurs: BRMT vid problem i rörelseapparaten Del 1 & 2

Kurs: Rytmisk Rörelseträning & reflexer i Förskolan

Kurs:Verktyg för inlärning och koncentration i skolan.

Kurs: Rytmisk rörelseträning och cp

Läs här mer om varje kurs :

Kurs BRMT Rytmisk rörelseträning vid problem i rörelseapparaten

För alla som arbetar med Kropp & rörelse eller vill arbeta med sina egna begränsningar.
För kroppsterapeuter, fysioterapeuter, yogalärare, terapeuter, idrottslärare och privatpersoner som vill jobba med sig själva.

UTVÄRDERINGAR KURSER:

”Bästa kurs jag gått”
Ivona Olofsson ( Som idag utbildad instruktör i metoden)

”Jag jobbar som kroppsterapeut.
Det blev en upptäckt för min egen del och livet!”

”Inför kurs starten fick jag ont i min rygg!
MEN efter första kursdagen kände jag ingenting av min smärtande rygg!?
Jag är jätte glad att jag börjat!
Har också gått del 2!”    Yvonne

”Min väninna var med om en trafikolycka och opererat ryggen och var sned och fick höra att hon aldrig skulle bli rak igen.
Efter en stunds rytmiska rörelser var hon rak!!”   

”Som ett husapotek av övningar”

”Höften blev rak”

Kurs Steg 1

Denna kurs är avsedd för deltagare som inte tidigare gått några kurser i BRMT
Grunderna för rytmisk rörelseträning och behandlar muskelspänningar som beror på känslomässig stress och aktiva reflexer och hur man åtgärdar dessa.

Reflexer som leder till muskelspänningar och låsningar i ryggrad,nacke och ben samt hur man med hjälp av rytmisk rörelseträning kan lösa upp spänningar och låsningar.
Känslomässiga låsningar och 3 stressreflexer
Hur reflexer kan återstimuleras vid stress och skador av nacke & rygg 

I denna kurs lär vi också ut hur de primitiva reflexerna påverkar muskelspänningar och snedbelastningar på skelett och leder och hur man testar och integrerar sådana reflexer.
Vi arbetar med reflexer som kan ge spänningar på baksidan av kroppen som nacke, rygg och ben.
Genomgång av reflexer som kan orsaka ett roterat bäcken och lär oss hur det kan korrigeras genom att integrera dessa reflexer.
Några förkunskaper krävs inte.

Kurs Steg 2

Vi arbetar med reflexer som ger problem med händer, armar, fötter & ben , spänningar i käkarna.

Kursen går igenom de reflexer som orsakar muskelspänningar, värk och felställningar på olika nivåer, i käkar, nacke, bröstrygg, ländrygg, höfter, ben,knän, fötter, axlar, händer och armbågar.

I kursen får man lära sig att med enkla rytmiskarörelseövningar och reflexövningar framgångsrikt lösa upp muskelspänningar och felställningar och integrera primitiva reflexer som orsakar ovanståendetillstånd så att effekten av behandlingen blir bestående.
Framgångsrikt korrigera:
*Roterat bäcken som kan ger olika benlängd
*Låg muskeltonus samt överrörlighet i leder och rygg.
*Begynnande artros i höfter och knän. Genom att lederna lär sig arbeta i rätt läge kan operation förebyggas.

Kurser 2020

Kurs: BRMT vid problem i Rörelseapparaten

Norrköping el. Linköping  (14 timmar)
Lärare Birgit Eriksson  Assistent: Ivona Olofsson
Steg 1: Hösten 2020
Steg 2 Hösten 2020

Göteborg
Steg 1 och 2: Intresseanmälan Datum ej bokat

Stockholm / Uppsala
Steg1 och 2 Intresse anmälan


Falun
Steg 1 och 2 : Intresse anmälan 

Kommer också och håller kurs efter förfrågan
Meddela om du vill ha en kurs på din ort!

 Lärare: Birgit Eriksson Kroppsterapeut och Instruktör i BRMT
Jag kom i kontakt med rytmisk rörelseträning för drygt 20 år sedan då jag arbetade som massör.
En klient med en kufos (puckel)i bröstryggen kom tillbaks efter en tid.
Till min förvåning hade kufosen rätat ut sig.
Frågade vad han gjort och fick svaret rörelse och andning.
Det var min första kontakt med Rytmisk rörelseträning.

Jag har haft stor användning av metoden både i mitt arbeta som kroppsterapeut men också privat.
Behöver t.ex. inte längre gå till naprapat för att fixa min sneda höft och ont i ländryggen då det har rätat ut sig och ger inga besvär längre.    Det har definitivt gjort mig till en bättre terapeut.

Idag är jag utbildad instruktör och lärare i metoden.
Birgit Eriksson Instruktör & Lärare i metoden

Kurs BRMT Rytmisk rörelseträning i förskolan

Grunderna i den rytmiska rörelseträningen med speciell inriktning på förskolebarn för att.
Lär dig att känna igen iaktta och testa brister i den motoriska utvecklingen och primitiva reflexer. Rörelser som utveckla barnets motorik.
Lär dig att träna bort både grov- och finmotoriska problem med hjälp av rytmiska rörelser, reflexövningar
och lekar som kan göras både i grupp och enskilt.

Kurserna vänder sig till personal i förskolan och för föräldrar till förskolebarn med motoriska och känslomässiga problem och alla som är intresserade av barns motoriska utveckling.

Kurs: Rörelser för Inlärning i skolan

Kurs/Workshop och föreläsningar för personal i skola, förskola
Om hur enkla metoder kan hjälpa barnen att
koncentrera sig bättre, fungera och må bättre i skolan
”Svårt att bygga taket om grunden inte finns först”

Kurser i BRMT Rytmisk rörelseträning vid Cp


Lärare: Birgit Eriksson 
Lärare i Rytmisk rörelseträning. Kroppsterapeut. Har mångårig erfarenhet att arbeta med Cp

  • Barn och vuxna med cerebral pares, anhöriga och assistenter.
  • Personer med andra motoriska funktionshinder, förvärvade eller medfödda.
  • Du som i ditt yrke möter individer med fysiska funktionshinder t.ex. specialpedagog eller fysioterapeut.

Rytmisk rörelseträning bygger på de rytmiska rörelser som spädbarn spontant gör. De hjälper barnet att utvecklas och komma vidare både fysiskt, emotionellt och kognitivt. Genom att utföra rytmiska rörelser påverkas kroppslig medvetenhet, muskel tonus, balans och spatial förmåga, kroppen lär sig att arbeta mer optimalt. Primitiva reflexer som stör utvecklingen i te.x. händer, mun och rygg kan integreras och därmed kan individen lättare styra sin motorik.

Denna Kurs innehåller:

  • Sinnena, hjärnan och motoriken
  • Motorisk träning på rätt nivå
  • Passiva rytmiska rörelser & Aktiva rytmiska rörelser
  • Rytmiskarörelser andning och cirkulation
  • Rytmiskarörelser muskel tonus och vakenhet
  • Kroppslig och rumslig medvetenhet
  • Finmotoriken och handens reflexer
  • Munmotoriken och talutvecklingen
  • Träning med hjälp av lek och sång
  • Primitiva reflexer som skapar stress och sinnes överkänslighet.
  • Att åstadkomma muskelavslappning
  • Inre och yttre miljöfaktorers påverkan
  • Avstressande åtgärder och övningar

 ” Du kan inte tro vilken skillnad, vad som hänt.
Mer kontaktbar, kan ligga på magen, blicken tydligare” Förälder efter en Cp kurs

BRMT

Blomberg Rytmic Movement Training.
Läkare: Dr Harald Blomberg: Grundare av BRMT Rytmisk rörelseträning
Fram till idag har kurser i rytmisk rörelseträning hållits i cirka 20 länder och kursmaterialet har översatts till elva språk.
I Spanien ingår metoden i högskoleutbildningen till optometrist
Metoden används med goda resultat på vissa skolor i U.S.A.
Carol Ann Eriksson är instruktör i U.S.A. arbetar med metoden tillsammans med O.S. landslaget och baletten samt barn med olika svårigheter.

Rytmisk Rörelseträning enligt rörelsepedagogen Kerstin Linde
Testning & rörelser enligt Peter Blyté
Isometrisk Reflexträning enligt Svetlana Masgutova
Kinesiologisk test samt Braingym.Metoder från  Carol-Ann Erickson B.A. (Licensed Brain Gym® Instructor )


Forskning rörelser och primitiva spädbarnsreflexer:

Rytmisk rörelseträning fungerar huvudsakligen via rörelser av ryggraden, rörelser som enligt nobelpristagaren Sperry ansvarar för 90 % av stimulansen och näringstillförseln till hjärnan.

Läkartidningen ”Även vuxna kan ha nytta av sensomotorisk träning”
Incidence of ATNR Response in Normal Preeschol Children
Adults with sensorimotor disorders: enhanced physiological and psychological development following specific sensorimotor training
The relation between postural movement and bilateral motor integration: comment on Lin, et al. (2012) – abstract
Sensorimotor therapy: Assesing quantiative and qualitative expressions of physiological and psycholgical development in children. Lic avhandling, Karlstads universitet.

1. ADHD och primitiva spädbarnsreflexer:
a. Retained Primitive Reflexes and ADHD in Children
b. Principle of Dissolution and Primitive Reflexes in ADHD

2. Autism och primitiva spädbarnsreflexer:
a. Reflexes gone astray in autism in infancy
b. The return of the reflex

Läs- och skrivsvårigheter och primitiva reflexer
Can replicating primary reflex movements improve reading ability?
Neuro-motor maturity as an indicator of developmental readiness for education
Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties
The correlation between primitive reflexes and saccadic eye movements in 5th grade children with teacher-reported reading problems
The effects of the Primary Movement programme on the academic performance of children attending ordinary primary school
Primary Reflex Persitence in Children With Partial Hearing